پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 230122
اميد آمريکايي‌ها به مذاکره خيال باطلي است/ دولت و ملت عراق سرنوشت خود را تعيين مي‌کنند
تاریخ انتشار : 1399/02/01 17:13:12
نمایش : 1613
سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: دستيار ارشد آقاي ظريف سفرهايي به افغانستان داشته و مشغول رايزني با مقامات افغانستاني هستند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ سيدعباس موسوي سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري صبح امروز (دوشنبه) خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه که به دليل شيوع کرونا به صورت مجازي برگزار شد، اظهار داشت: ابراز همدردي مي‌کنم با همه خانواده‌ها و بازماندگان کساني که در اين ايام عزيزانشان را در سراسر دنيا از دست دادند و اميدواريم هرچه سريع‌تر شر اين ويروس منحوس از سر بشريت کم شود.

وي افزود: به همه اعضاي کادر درماني کشور هم خسته نباشيد مي‌گويم که شبانه روز در خدمت هموطنان خود هستند.

سخنگوي وزارت امور خارجه اظهار داشت: به رغم تحولاتي که در زمينه پزشکي در دنيا رخ داده، ديپلماسي ادامه دارد و وزير امور خارجه و شخص رئيس جمهور تماس‌هاي زيادي را با مقامات جهاني داشته اند و برخي برنامه‌ها نيز در حال انجام است که در آينده انجام مي‌گيرد.

يمن در دستور کار ديپلماسي ماست

موسوي افزود: وزير امور خارجه ۱۴ تماس تلفني با مقامات سياسي دنيا داشته اند و عمده مباحث درباره شرايط جاري دنيا، تروريسم و تحريم‌هاي آمريکا عليه کشورهاي مستقل است. بحث افغانستان و يمن هم در دستور کار ديپلماسي ايران است؛ آقاي ظريف امروز هم به سوريه مي‌رود و ديدارهايي در مورد اوضاع اين کشور خواهند داشت و اخبار آن به اطلاع خواهد رسيد.

وي در پاسخ به سوالي در زمينه ديپلماسي ايران در موضوع افغانستان و برنامه وزارت خارجه براي ميانجي گيري در موضوع اين کشور، گفت: جمهوري اسلامي ايران به عنوان کشور همسايه افغانستان به دنبال کشوري امن و با ثبات بوده و هميشه سياست ما بر اين موضوع بوده است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح کرد: بعد از انتخابات رياست جمهوري در افغانستان و مشکلاتي که پيش آمد، تماس‌هايي را آقاي ظريف با چند مقام افغان داشت و دستيار ارشد آقاي ظريف هم سفرهايي به افغانستان داشتند و هنوز در اين کشور هستند و مشغول رايزني با مقامات افغانستاني هستند.

موسوي اضافه کرد: همواره همسايگان جز اولويت‌هاي ما بوده اند و ما براي ثبات افغانستان تلاش کرده و مي‌کنيم.

وي با بيان اينکه ما به آمريکا کاري نداريم و روش‌هاي مستقل خود را دارا هستيم و پيگير ثبات و صلح در افغانستان بوده و هستيم، تاکيد کرد: ما به عنوان کشوري همسايه تمامي تلاش خود را براي بازگشت ثبات به افغانستان مي‌کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد سفر ظريف به سوريه، بيان کرد: طيف وسيعي از مسائل در سفر آقاي ظريف به سوريه مطرح خواهد شد. لازم بود براي هماهنگي امور و به ويژه شرايط موجود ميان تهران و دمشق اين سفر انجام شود. اين سفر به تازگي برنامه ريزي شد و قرار است در اين سفر در مورد شرايط کنوني سوريه صحبت شود.

روند آستانه مختل نشده است

موسوي با بيان اينکه روند آستانه به عنوان بهترين راه حل براي حل بحران مناقشه بوده و هنوز در دستور کار است، اظهار داشت: قراربود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشيم که به دليل ويروس کرونا اين امر به تعويق افتاده اما اين بدان معنا نيست که رايزني‌ها و هماهنگي‌هاي ما در اين زمينه مختل شود. اين سفر لازمي بود که در اين شرايط انجام شد و اميدوارم به نتايج خوبي منجر شود.

آمريکا مانع گشت‌زني قانوني نيروهاي ايران شده بودند

وي در پاسخ به سوالي در زمينه حضور تحريک آميز آمريکا در خليج فارس، تصريح کرد: ما اساساً حضور خارجي‌هاي و آمريکا را تحريک آميز و نامشروع مي‌دانيم. اينجا منطقه ما بوده و ما بايد امنيت آن را باگشت زني تامين کنيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينکه تا آنجا که مي‌دانيم آمريکا مانع گشت زني نيروهاي ايراني شده و پاسخ مقتضي را دريافت کرده است، افزود: ما مسئول حفاظت از آبراه مهم تنگه هرمز را به عهده داريم. ديگر نيروها بايد به هشدارها توجه کرده و توصيه مي‌کنيم زودتر اين منطقه را ترک کنند تا امنيت و ثبات به آن بازگردد.

موسوي در پاسخ به سوالي در خصوص برخي ادعاها در مورد توقيف کشتي «هنگ کنگي» در خليج فارس، گفت: من در اين مورد خبري نشنيده ام اما نيروهاي ايراني هميشه گشت زني‌هايي دارند و هشدار لازم را مي‌دهند. اگر چنين موضوعي رخ داده، احتمالاً سو تفاهمي بوده وحل شده است.

وي در مورد اولين تبادل مالي «اينستکس» و بحث تهديد آمريکا براي عدم انجام معامله در اين قالب، اضافه کرد: «اينستکس» مقدمه‌اي براي انجام تعهدات اروپا در قبال خروج آمريکا از برجام است و آنها اعلام کرده بودند که براي انجام تعهدات خود نيازمند ايجاد يک کانال مالي هستند.

اروپا بايد به تعهدات خود عمل کند

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: ما ضمن استقبال از اين ابتکار گفته بوديم که اين کافي نيست و اروپا بايد به تعهدات ۱۱ گانه خود عمل کنند؛ من نشنيده ام که آنها عقب نشيني کرده باشند.

موسوي بيان کرد: ما منتظر اروپا نبوده و نيستيم اما اروپا بايد به تعهدات خود عمل کرده و به حقوق ما در برجام بايد عمل شود. ايران منتظر اروپا نخواهد ماند.

وي گفت: اروپايي‌ها موقعي که «اينستکس» را ايجاد کردند اعلام کردند که آمادگي دارند کشورهاي ديگر به اين ساز و کار بپيوندند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد گزارش گزارشگر ويژه حقوق بشر درباره زندانيان در ايران، افزود: اين گزارش‌ها را رد مي‌کنم. بر اساس نگاه انساني که ايران داشته، تا اواسط فروردين ۹۵ هزار زنداني داخل ايران با بررسي پرونده و تشخيص قاضي به مرخصي رفته و مرخصي بسياري نيز تمديد شده‌است.

موسوي ادامه داد: هيچ گونه تبعيضي نشده و هر کسي شرايط آن را داشت، شامل اين مرخصي شده و تبعيضي براي ايرانيان و خارجي‌ها نبوده است. قوه قضائيه مجدداً در حال بررسي پرونده‌هاي ديگري است که اگر کساني شامل شوند، مرخصي داده خواهد شد. اين گزارش‌ها را ما رد مي‌کنيم.

وي در پاسخ به سوالي در مورد طرح ايران براي همکاري منطقه‌اي بين ايران و کشورهاي عضو شوراي همکاري خليج فارس در شرايط کنوني اظهار داشت: از جمله اتفاقات خوب که فرصتي براي دنيا در دوران کرونا است، تغيير اولويت‌ها و جهت گيري ها و نزديکي کشورها در بعضي از موضوعات است.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ما هميشه آماده تعامل و همکاري با همسايگان در منطقه بوده ايم و گفته بوديم که بدون پيش شرط براي رفع سو تفاهمات حاضر هستيم گفتگو کنيم. ديپلماسي و همکاري اولويت دارد از اين رو اگر کشورهاي حاشيه خليج فارس و دو سه کشور که اختلافاتي دارند، آماده باشند، حاضر به گفتگو هستيم.

موسوي در مورد پاسخ‌هاي کشورهاي منطقه در مورد طرح اميد براي صلح در خليج فارس، گفت: در برخي صحبت‌ها و رفت و آمدها با کشورهاي منطقه، اعلام شد که اين طرح در حال بررسي است. ما آمادگي داريم تا تک تک يا با تمامي کشورها در مورد اين طرح صحبت کنيم.

وي در مورد پايان يافتن تحريم‌هاي تسليحاتي ايران در ۶ ماه آينده و تلاش آمريکا عليه قطعنامه ۲۲۳۱ و تمديد تحريم ايران، اضافه کرد: اين از عجايب روزگار است که دولت قانون شکني که از برجام خارج شده و قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده، پيگير مفاد آن بوده و ديگران را وادار مي‌کند تا اين قطعنامه را مانند خود نقض کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تاکيد کرد: آنچه آمريکا انجام مي‌دهد، تلاش براي انحراف افکار عمومي جهان از تروريسم اقتصادي عليه ملت ايران است و يا با تکرار اين اتهامات مي‌خواهند برخي جنگ افروزي‌هاي خود را دنبال کنند. دليلي ندارد شوراي امنيت و سازمان ملل به نقض قطعنامه خود راي دهد. اين درخواست آمريکا ادعاي گزافي است.

موسوي بيان کرد: آمريکا نبايد زياد نگران باشد و اگر آنها نگران موضوع جنگ تسليحاتي در خاورميانه هستند، فروش ديوانه وار سلاح به برخي کشورها که موجب برادر کشي شده‌است را پايان دهند.

تلاش ايران براي تشکيل دولت قدتمند در افغانستان

وي در مورد ديپلماسي ايران در موضوع افغانستان نيز، گفت: تلاش‌هاي جمهوري اسلامي ايران در اشکال مختلف ادامه داشته و دارد. تماس آقاي ظريف با شخصيت‌هاي مختلف افغان و همچنين سفر آقاي طاهري براي رايزني در اين راستا صورت گرفت تا ديدگاه‌هاي مختلف در افغانستان را به هم نزديک کرده و اميدواريم اين تلاش به تشکيل دولت ملي، قدرتمند و فراگير منجر شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: وظيفه جمهوري اسلامي است تا از توان و روابط دوستانه خود با طرف‌هاي افغان استفاده کند تا به مشکلات سياسي پايان داده و يک دولت فراگير تشکيل شود تا يک مذاکرات بين الافغاني شروع شود.

موسوي تاکيد کرد: اولويت اصلي ما در حال حاضر حل مشکل سياسي در افغانستان است و اگر دولت ملي با فراگيري ملي شکل گيرد و اختلافات سياسي حل شود، اين موضوع مقدمه‌اي خواهد شد تا گفتگوهاي صلح شکل گيرد که همه گروه‌ها را شامل مي‌شود و طالبان نيز مي‌تواند به اين گفتگوها پيوسته و آينده با ثباتي را براي افغانستان ايجاد کنند.

وي همچنين در مورد بازگشت دانشجويان از اروپا، اظهار داشت: با توجه به تحولات خوبي که در مورد کنترل و درمان کرونا در ايران انجام شده و متعاقب آن، اتفاقات بدي که در اروپا شکل مي‌گيرد، برخي دانشجويان و اتباع ايراني تصميم گرفته اند که به ايران بازگشته و يا اگر بيمار هستند، در ايران درمان شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: ما اقدام کرديم و با وجود سختي دريافت مجوز پرواز، همکاران ما در وزارت خارجه مجوز را براي انتقال ايرانيان از کشورهاي مختلف گرفتند.

موسوي با بيان اينکه وزارت بهداشت پروتکل‌هايي دارد که قبل از پرواز و رسيدن به کشور تست شده و در حالتي مانند قرنطينه حاضر شوند، اظهار داشت: متاسفانه برخي از هموطنان تمکين نکردند. اين عدم تمکين باعث شد تا وزارت بهداشت به عنوان فرمانده مقابله با کرونا در کشور اين ريسک را نپذيرفت تا اين افراد بدون رعايت پروتکل‌ها به جامعه بازگردند. اگر دوستان بخواهند پروتکل‌ها را رعايت کنند، مشکلي پيش نخواهد آمد.

وي اضافه کرد: آماري در مورد فوت ايرانيان در خارج از کشور بر اثر کرونا نداريم اما سفارتخانه‌هاي ما مامور هستند تا رسيدگي‌هاي لازم را انجام داده و آمار را اعلام کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد تلاش آمريکا براي اعلام منشأ کرونا از آزمايشگاهي در «ووهان»، بيان کرد: ايران هر اقدامي که در جهت سياسي کردن کرونا در جهان است را تقبيح مي‌کند.

آمريکا از سياسي کاري در موضوع «کرونا» پرهيز کند

موسوي با بيان اينکه متاسفانه رژيم آمريکا در رأس سياسي کاري اين موضوع است، اظهار داشت: اين اتفاق در حالي است که خود اين رژيم در اين موضوع متهم است. ما فکر مي‌کنيم مقامات آمريکايي به جاي کمک به حل اين اپيدمي مشغول سياسي کاري هستند تا تبليغاتي براي انتخابات انجام داده و يا اينکه ذهن افکار عمومي را از بي تدبيري دولت خود منحرف کنند.

وي افزود: ما همچنين کار آمريکا در قطع کمک مالي به سازمان جهاني بهداشت را تقبيح مي‌کنيم. آمريکا بهتراست به جاي سياسي کاري به دانشمندان اجازه دهد تا در اين مورد قضاوت کنند.

سخنگوي وزارت امور خارجه در مورد ادعاي ترامپ جهت علاقه ايران براي توافق با آمريکا و مشاوره غلط برخي مقامات آمريکايي به ايراني‌ها گفت: ترامپ گاهاً ادعاهايي مطرح مي‌کند که دروغ است. به تازگي نيز وي از دريافت نامه‌اي از رهبر کره شمالي خبر داده بود که «پيونگ يانگ» آن را بلافاصله تکذيب کرد.

اميد آمريکايي‌ها به مذاکره خيال باطلي است

موسوي با بيان اينکه ترامپ بيشتر به دنبال جلب نظر است، تاکيد کرد: جمهوري اسلامي به دليل اقدام آمريکا در مورد خروج غيرقانوني از برجام و فشار و تحريم، تمايلي به مذاکره با آمريکا ندارد. کارنامه عهدشکني آمريکا مشخص است و آنها فکر مي‌کنند با سو استفاده از شرايط موجود، مي‌توانند مذاکره کرده و به توافق جديدي دست يابند. الان هم جلوي بسياري از اقدامات مثبت ما و ساير کشورها را مي‌گيرند، اميد دارند که ايران تن به مذاکره به آنها بدهد، که طبيعتاً خيال باطلي است.

وي افزود: متاسفانه ادبيات آنها نازل است و در حالي که خود آمريکا محتاج لوازم پزشکي است، ادعا مي‌کنند که حاضر هستند به شرط مذاکره، دستگاه «ونتيلاتور» به ايران ارسال کنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي با اشاره به توييت روز گذشته ظريف در مورد توان صادراتي ايران براي «ونتيلاتور» عنوان کرد: ما اگر در مورد برخي اقلام ديگر نيازمندي‌هاي داخلي نداشته باشيم، حاضريم به مردم آمريکا کمک کنيم. فشارهاي آمريکا ما را مجبور به مذاکره نخواهد کرد.

نهادهاي بين المللي و کشورها تسليم قلدري آمريکا نشوند

موسوي در مورد درخواست ايران براي دريافت وام از صندوق بين‌المللي پول، اظهار داشت: اطلاعات لازم در اين زمينه را دوستان ما در بانک مرکزي به اطلاع عموم مي‌رسانند.

وي افزود: ما به عنوان عضو قديمي صندوق که حق عضويت خود را مي‌پردازيم، در خواست وام داده ايم و استحقاق دريافت آن را داريم. متاسفانه اين درخواست با سنگ اندازي آمريکا مواجه شده که در راستاي فشار واشنگتن عليه ايران است و ما تقاضا داريم ديگر کشورها و نهادهاي بين المللي تسليم قلدري آمريکا نشوند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي تصريح کرد: مسئولان ايراني در وزارت خارجه، بانک مرکزي و وزارت اقتصاد تلاش و رايزني‌هاي خود را انجام مي‌دهند و اميدواريم مسئولان صندوق با نيت خوب اين درخواست را عملي کنند.

موسوي همچنين در مورد گفتگوهاي ظريف با همتاي روس خود در مورد يمن، گفت: ما هميشه بر اين اعتقاد بوديم که راه حل بحران يمن سياسي بوده و نظامي نيست. روس‌ها نيز همين نظر را داشته و دو کشور معتقديم که با گفتگو و حسن نيت مي‌توان اين بحران را حل کرد.

استقبال ايران از حل بحران يمن

وي اضافه کرد: متاسفانه هنوز حسن نيتي از گروه مقابل يمني که ائتلاف متجاوز به اين کشور هستند نديده ايم، به طوري که آنها حتي به آتش بس يک طرفه خود نيز پايبند نبوده اند. ما از هر راه حلي که منجر به آتش بس و حل بحران يمن شود، استقبال مي کنيم و تلاش خود را در اين راستا انجام مي‌دهيم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد وضعيت سفارتخانه‌هاي ايران در خارج از کشور، گفت: سفارتخانه‌هاي ما کار خود را انجام مي‌دهند. تعدادي از کارمندان سفارت‌هاي ما که به کرونا مبتلا شده اند، کم بوده و برخي که مبتلا شده بودند يا درمان شده و يا در حال درمان هستند. همچنين بخش کنسولي سفارت‌هاي ما در حال پيگيري وضعيت ايرانيان بوده و اگر مشکلي پيش آيد به آنها کمک خواهند کرد.

موسوي بيان کرد: ما به پروتکل‌هاي اعلامي سازمان جهاني بهداشت، وزارت بهداشت خود و پروتکل‌هاي کشورهاي ميزبان عمل مي‌کنيم، تا سفارت‌هاي ما ماموريت‌هاي خود را ادامه دهند.

دولت و ملت عراق سرنوشت خود را تعيين مي‌کنند

وي در مورد وضعيت سياسي در عراق و بحث همفکري ايران با عراق در مورد انتخاب کابينه، گفت: موضوع تعيين کابينه عراق، داخلي است و خود دولت و ملت اين کشور به عنوان دولت و ملتي رشيد براي آن تصميم مي‌گيرند.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ايران با توجه به دوستاني که در عراق دارد و با نيت کمک، اگر بتواند مشورتي دهد در اين راستا کمک خواهد کرد. تاکنون در مورد انتخاب نخست وزير و کابينه، ما ورود نداشته ايم و معتقديم خود دولت و ملت عراق اين کار را انجام خواهند داد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html